maandag 18 oktober 2010

De splitsing van België en het Juridisch Vacuüm

Indien de Vlaams-Nationalisten - tegen de meerderheid van de bevolking in - hun programma doordrijven en België doen splitsen, houdt de Belgische staat op te bestaan.
Hieruit volgt logischerwijze dat ook de Belgische wetgeving niet langer geldt en Belgische instellingen als de Rechterlijke macht niet langer een juridische grond hebben om hun werkzaamheden verder te zetten.  We komen dan terecht in een juridisch vacuüm.

De federale en gemeentelijke politie, het Parket, Onderzoeksrechters en Procureurs, de Belgische gevangenissen zullen niet langer een juridische grond hebben en dus niet langer wettelijk kunnen opereren. Het zal eenieder dus vrijstaan om niet langer geldende Belgische wetten te overtreden en elke tussenkomst van niet-beëdigde agenten van een niet-bestaande staat aan te vechten.

Maar bij gebrek aan juridische autoriteit zullen de machthebbers tijdens dit vacuüm terugplooien op macht. Op het eenvoudige feit dat zij over de middelen beschikken om hun visie en wil op te leggen, met name wapens, een gewapende militie en een gevangenis. Wat in werking treedt is op dat moment niet langer de arm der wet - gezien die wet niet langer geldt - maar de arm van de sterkste.

In de plaats van die Belgische wetgeving en Belgische instellingen zal - indien de Vlaams-nationalisten er tegen de meerderheid van de bevolking in, in slagen hun programma uit te voeren - een nieuwe staat gevormd worden met nieuwe instellingen, nieuwe bevoegdheden en nieuwe wetten.
Hierbij dient de cruciale vraag gesteld op welke basis deze wetgeving, instellingen en wetten tot stand zullen komen. In het geval van een onafhankelijk Vlaanderen zal er een grondwet moeten geschreven, zullen er wetten moeten gemaakt, instellingen opgebouwd en functies toegekend.

Maar voor heel dit proces zal geen enkele democratische basis bestaan. Er bestaan namelijk geen wettelijke instellingen of structuren die rechtmatig een grondwet kunnen schrijven, die wetten kunnen maken en die de autoriteit en de wet achter zich hebben om nieuwe Vlaamse wetten te doen toepassen.

Het zal de burgers van dat onafhankelijke Vlaanderen dus vrij staan die wetten - die op niet wettelijke basis zijn tot stand gekomen - te betwisten, te overtreden, aan hun laars te lappen, te ontkennen of te negeren.
Indien burgers van dat nakende Vlaanderen het niet eens zijn met de grondwet, met de manier waarop die tot stand is gekomen, de personen of partijen die die grondwet op papier zetten, met de instellingen die eruit voortvloeien, met de wetten die die instellingen schrijven, met de instellingen of agenten die die wetten doen toepassen en willen uitvoeren, zal hij daar juridisch toe gerechtigd zijn: er is namelijk geen wettige basis voor wat gebeurt.

Concreet zal elke burger na de ontbinding van de Belgische staat gerechtigd zijn uit Belgische gevangenissen mensen die veroordeeld zijn op bais van overtreding van niet langer geldende Belgische wetten, eenieder te bevrijden. De Belgische cipiers die de gevangenen bewaken zullen zich niet langer op Belgische wetten kunnen beroepen, de opgeroepen Belgische federale politie die de bevrijding zal willen verhinderen, zal zich evenmin nog langer op Belgische wetten kunnen beroepen.

Maar maak u geen illusies: ze zullen - zonder wettelijke basis - gebruik maken van de wapens die ze ter beschikking hebben. En ze zullen eenieder die tracht gevangenen te bevrijden opsluiten, zonder wettelijk aanhoudingsmandaat op basis van Belgische wetten, zonder tussenkomst van een door de Belgische staat beëdigd Procureur en zonder de bescherming die de Belgische wet biedt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten